انواع کمد دیواری

طراحی داخلی مدرن جاکفشی بلوار فردوس شرق

انواع کمد دیواری در گذشته تنوع بسیار زیادی نداشته اگر کمی به گذشته فکر کنیم حتما تصویری از صندوقچه یا گنجه‌های قدیمی که مادربزرگ‌ها برای نگهداری از لباس‌ها و بسیاری وسایل دیگر در گوشه اتاق‌های خانه نگهداری می‌کردند را به یاد می‌آورید. اما با گذشت مدت‌های زیادی از آن سال‌ها؛ کمدها کم‌کم جای این گنجه‌ها را گرفتند تا جایی که با پیشرفت بیش از پیش در طراحی و ساختشان؛ کمددیواری‌ها یکی از الزامات هر خانه به حساب آمد.

کمد دیواری‌ها نسبت به کمدهای عادی و سنتی فضای بسیار محدودتری را در هر فضایی اشغال خواهد نمود به همین سبب بر کیفیت فضایی، خانه‌ها نقش موثری را ایفا نمود. جای تعجب ندارد وقتی هر یک از ما در زمان خرید و یا اجاره هر خانه‌ای؛ دارا بودن کمد‌دیواری را در فاکتورهای ابتدایی و البته مثبت قرار دهیم. البته اگر هنوز برای احداث یا تعبیه کمددیواری اتاق خوابتان هیچ تصمیم قطعی نگرفته‌اید؛ بهتر است در این مبحث همراه ما باشید تا علاوه بر شرح ویژگی‌های مثبت یک کمد‌دیواری؛ انواع آن را نیز مورد بررسی قرار بدهیم.

ویژگی‌های کمد دیواری مناسب برای اتاق خواب

کمددیواری انتخابی شما با دارا بودن هر مدلی و نصب شده در هر قسمتی از خانه؛ باید چند ویژگی برجسته را در کنار یکدیگر دارا باشد که بتوان از آن به عنوان یک کمددیواری حرفه‌ای یا با کیفیت نام برد. البته این روند نوع جنسیت به عنوان یک معیار مهم سنجش، پیشرو خواهد بود.

جنسیت کمد‌دیواری

از همان ابتدا چوب جزو اولین و تنهاترین متریال برای ساخت کمد‌های متعدد مورد استفاده قرار گرفت و این روند تا ساخت انواع کمد‌دیواری‌ها ادامه دار شد. در بکارگیری این متریال؛ چوب MDF به عنوان بهترین و کارآمدترین نقشی که دارا بود، روند ساخت بسیاری از کمدها را از آن خود ساخت‌. البته گاهی روکش در قالب متفاوت‌تری قرار می‌گیرد که از لحاظ کیفیت با ام‌دی‌اف ساده در یک کفه ترازو قرار نخواهد گرفت. اما توجه به کیفیت و مرغوبیت نوع چوب استفاده شده در انواع کمد؛ بیش از هر فاکتور دیگری تا مدت‌های مدید خیال شما را از بابب استحکام و سلامت آن آسوده خواهد ساخت.

مدل‌های متعدد کمد

شما نمی‌توانید برای انتخاب مدل کمد‌دیواری بی‌گدار به آب بزنید و بدون توجه به شرایط فضایی که در اختیار دارید؛ تنها بر حسب جذابیت و زیبایی یک کمد آن را راس انتخاب خود قرار دهید. کمد‌دیواری‌ها در چند مدل متعدد طراحی و به مرحله ساخت می‌رسند که هر کدام با کارآیی‌های متفاوتی همراه هستند. البته با انواع کمد‌دیواری‌ها و ویژگی‌های بخصوصشان در ادامه آشناییت پیدا خواهیم کرد.

برای مثال عدم انتخاب مدلی نامناسب از یک کمد دیواری علاوه براینکه پروسه بازوبسته کردن درها را با مشقت مواجه می‌سازد؛ آسیب به بدنه کمد و درهای آن و نیز ایجاد محدودیت رفت‌وآمد در فضا در پی دارد.

میزان فضای خالی در کمد‌دیواری

قبل از اینکه طرح کامل کمد‌دیواری پیاده یا اجرا گردد؛ باید ابعاد مورد نیاز معین شود. شاید قرار است در منزل دو کمد‌ دیواری در بخش‌های متفاوتی چون اتاق خواب و پذیرایی اجرا نمایید که از هر کدام توقع متفاوتی داشته باشید. پس مطمئنا ابعاد و نوع قفسه‌بندی در تفاوت با یکدیگر قرار خواهد داشت. البته فراموش نکنید علاوه بر درخواست‌های شما مساحت کلی خانه در ابعادبندی کمد نقش ندارد. مطمئنا نمیتوان کمدی رو که با ابعاد بزرگتر برای خانه‌ای با متراژ بیشتر طراحی شده در یک خانه با متراژ ۵۰ متر اجرایی نمود.

طراحی داخلی قیطریه کمد میزتحریر اتاق خواب ایمان
ابعاد و نوع قفسه‌بندی متفاوت در کمدها

امنیت کمد دیواری

البته که نیاز است برای نگهداری از اشیا گرانقیمتتان از محل امن‌تری چون گاوصندوق کمک بگیرید. اما اینکه کمد شما داری یک امنیت نسبی برای نگهداری از وسایلی که در آن جای داده‌اید، باشد؛ خالی از لطف نیست. به همین جهت به هنگام سفارش کمددیواری، جدی نمودن امنیت آن را از یاد نبرید. البته اگر مقابل شما یک تولید کننده حرفه‌ای و صاحب سابقه ایستاده باشد؛ تمام گزینه‌های پیشنهادی و راهبردی را در پیش‌رویتان خواهد داد.

امکانات مازاد

البته که در باب طراحی و ساخت کمد دیواری یک قالب کلی و نهایی وجود دارد. اما ممکن است کارفرما با انتظارت متفاوت و یا به زبان دیگر درخواست امکاناتی مازاد چون تعبیه نور یا آینه داخلی و… به سراغ تولید‌کننده برود. پاسخ مثبت از سوی تولید‌کننده در باب اجرایی کردن هر کدام از آن‌ها وابسته به تبحر و ذوق و سلیقه او خواهد بود.

انواع مدل‌های کمددیواری

شما در انتخاب طرح یا مدل کمد‌دیواری در یک شرایط واحد قرار نخواهید گرفت و مدل در قالب‌های کلی به شما پیشنهاد خواهد گشت که جزئیات آن نسبت به متراژ منزل و انتظاراتتان قابلیت تغییر دارند.

کمد دیواری ریلی

در حال حاضر و پایین‌ آمدن متراژ منازل مسکونی؛ کمد‌دیواری‌های ریلی از محبوبیت بسیاری برخوردار گشته‌اند. چراکه نیازی به فضای خالی جلوی کمد برای باز‌وبسته کردن درها نیست و درها در چارچوب خود کمد جابه‌جا می‌گردند.

ناگفته نماند که این مدل از کمد‌دیواری برای دیوارهایی با عرض کم و کوچک مناسب نیست و استفاده از آن با مشقت همراه است. اما هرآنچه کیفیت متریال و ساخت این نوع از کمدها را در رده تضمین شده‌ای قرار می‌دهد؛ استفاده از نوع مناسب ریل‌ها است. ریل‌هایی با تحمل وزن کم کیفیت آن را زیر سوال خواهد بود و نارضایتی و شکوه مدام مشتری را پی دارد. تنها ریل‌هایی با تحمل وزن ۸۰ کیلو می‌تواند پاسخگویی بازوبسته شدن در‌ها باشد و با کمترین اشاره‌ای جابه‌جا می‌شوند و تا سال‌ها خیال شما را از استحکام و سلامت کمد با اطمینان همراه خواهد ساخت.

کمد دیواری کلاسیک

کمدهای دیواری کلاسیک همان مدل‌هایی را شامل می‌گردند که ما از مدت‌ها پیش با آن‌ها آشنا هستیم و هنوز هم طرفداران بسیاری را دارا هستند. این مدل از کمدها به طور معمول دارای ارتفاعی یکسان از سطح زمین تا سقف خانه است که به ما دیدی از یک کمد بلند قامت را می‌دهد‌. کمدهای کلاسیک عموما جای زیادی را برای چیدمان لباس، رختخواب و البته اشیا بزرگ و کوچک به ما خواهد داد اما فضای کافی برای بازوبسته کردن درها تنها عیبی است که شاید ما را از انتخاب آن دلسرد نماید.

کمد دیواری کشویی

کمد دیواری کشویی عموما، به تنهایی کمتر مورد استفاده قرار خواهند گرفت. مگر در صورتی که در قالب یک کمد دیواری در پذیرایی و مکمل میز تلویزیون قرار داده شود. این نوع کمد دیواری با ابعاد بسیار کوچکی که دارا هست، با کنار هم چیدمان کردنشان مجموعه‌ای را شکل می‌دهند که با تلفیق کردنشان با کمد ریلی یا کلاسیک می‌توان گام موثری در تقسیم‌بندی فضا و استفاده بهینه از آن‌ها برداشت.

طراحی داخلی قیطریه اتاق خواب رهام
کمد دیواری کشویی مدرن

انواع کمد دیواری بر اساس متریال

کمد دیواری با کاربردهای مختلف در طراحی داخلی فضاهای مسکونی و تجاری استفاده می‌شود. یکی از عوامل مهم در انتخاب کمد دیواری، نوع متریال آن است.

اکثراً کمدهای دیواری از چوب ساخته می‌شوند. چوب نرم مثل MDF و HDF، چوب خشکابی، چوب روسی و چوب راش انواعی از چوبهای است که برای ساخت کمد دیواری استفاده می‌شوند. چوب راش برای کمد دیواری‌های ویترین شکل جذابی دارد و چوب خشکابی برای کمد دیواری های نواری به‌کار می‌رود. پلاستیک نیز ماده‌ای دیگر است که انتخاب خوبی برای ساخت کمد دیواری است. کمد دیواری پلاستیکی با رنگ بندی‌های متنوع شکل جذابی دارد و می‌تواند به راحتی تمیز شود.

فلز نیز ماده دیگری است که اغلب برای ساخت کمد دیواری‌های صنعتی استفاده می‌شود. فلز در ساخت کمدهای دیواری بسیار مقاوم و قابل انعطاف است. کمد دیواری شیشه‌ای نیز یکی از گزینه‌های جذاب برای طراحی داخلی فضاهاست. کمد دیواری شیشه‌ای با رنگ‌های شفاف، براق و آینه‌ای ساخته می‌شود و باعث ایجاد حس عمیقی از فضای درونی می شود.

بنابراین، در انتخاب کمد دیواری، نوع متریال آن بسیار مهم است. با توجه به نیاز و محیط مورد استفاده، چوب، پلاستیک، فلز و شیشه هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب متریال مناسب، به‌عنوان یک عامل مهم در طراحی داخلی موثر خواهد بود.

شاید از نظر برخی افراد کمد دیواری موردی جزئی در دکوراسیون داخلی یک خانه به حساب آید. اما؛ به جرات می‌توان آن را کمدی لقب داد که با کاربرد بی‌نظیری که دارا است، نظم اتاق‌خواب‌ها و گاهی پذیرایی را مدیریت می‌کند. به همین سبب اگر نظم فضای اطراف را خوبی مدیریت نمودید و برای استفاده از کمد‌دیواری هیچ دغدغه و چالشی چون باز‌و بسته کردن درها، قفسه بندی و جای دادن وسایل به راحتی و… نداشتید؛ یعنی یک انتخاب درست و بی‌نقص داشته‌اید.

 

شرکت خانه معماری عرشا با برند اختصاصی عرشا هوم، برگرفته از مهندسین مجرب عمران و معماری آماده خدمت رسانی در زمینه طراحی داخلی و خارجی ساختمان و کلیه امور مربوط به ساخت و ساز آپارتمان و ویلا، بازسازی و نوسازی ساختمان می‌باشد. یکی از اولین و مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای بازسازی خانه یا تعمیرات ساختمان خود انجام دهید، جمع کردن یک تیم حرفه ای است. برای انجام این کار،کسانی را انتخاب کنید که تجربه عالی در این زمینه دارند و می‌دانند با توجه به خواسته‌های شما چگونه خانه‌تان را به جایی تبدیل کنند که همواره آرزویش را دارید.

تیم طراحی شرکت عرشا هوم، از طراحی تا اجرای پروژه همراه شما می باشد تا بتوانید بهترین تصمیم جهت تغییر دکوراسیون و انتخاب مبلمان ، متناسب با سلیقه خودتان داشته باشید.

جهت مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید.

شماره تماس: 09122935747 - 02122291560


جهت استفاده از مشاوره رایگان عرشا هوم می‌توانید فرم زیر را پر کنید.
کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.
پیمایش به بالا
Scroll to Top
Call Now Button