متریال در طراحی داخلی مدرن

طراحی داخلی کمد و میز آرایش اتاق خواب به سبک مدرن ویلا مازندران

متریال در طراحی داخلی مدرن و مصالح مناسب با فضای طراحی، نقش مهمی در ایجاد زیبایی و طراحی ایده‌آل ایفا می‌کنند. در اصل انتخاب متریال و مصالح، که بافت و نقش مناسب با محیط را در طراحی دکوراسیون به سبک مدرن نشان می‌دهند و تاثیر متریال در طراحی داخلی مدرن یکی ازمسائل مهمی است که باید به ‌آن توجه نمود.

انتخاب متریال در طراحی داخلی مدرن

عوامل مختلفی در انتخاب متریال مناسب دکوراسیون سبک مدرن توسط طراح موثر است. این عوامل می‌تواند شامل نظرات و تمایلات و سلایق کارفرما، سازه ساختمان، منطقه آب و هوایی که سازه در آن قرار دارد، معماری و ظاهر ساختمان، جلوه متریال در نور خورشید و روز، جلوه متریال در نورپردازی‌های مصنوعی در شب و اثرات حاصل از بازتابش نور بر آن‌ها، بودجه و هزینه و محودیت‌های آن و غیره ‌باشد. انتخاب درست متریال مناسب در کنار هم و ایجاد ترکیب و تلفیقی مناسب، همانند انتخاب درست رنگ ها در طراحی ، یکی از مهم‌ترین اصول طراحی داخلی مدرن می‌باشد. متریال مورد استفاده در طراحی ساختمان باید در کنار هم و در ترکیب باهم هماهنگی و زیبایی لازم را داشته باشند.

از آنجاییکه نقش و بافت در دکوراسیون و معماری داخلی به سبک مدرن از اهمیت بالایی برخوردار است، با انتخاب درست متریال به عنوان بافت و نقش یک سطح طراح می‌تواند حس‌هایی از قبیل آرامش، هیجان، لطافت، ملایمت و یا انرژی را به ساکنان القا کند. خوب است بدانید که در طراحی داخلی مدرن استفاده از متریال و بافت‌های نامنظم و خشن حس استرس و خشم را القا می‌کنند و متریال و بافت‌های منظم و با خطوط و منحنی‌های ملایم حس آرامش و لطافت را القا می‌کنند.

یکی از رایج‌ترین و ساده ترین روش برای ایجاد طراحی زیبای یک فضا، رنگ کردن دیوارها می‌باشد. که این سطوح رنگ شده خود می‌توانند پس‌زمینه‌ای برای ادامه طراحی مدرن باشند. با این کار می‌توان طرحی متفاوت با یک نقاشی ساده ایجاد کرد. بعلاوه می‌توان از هنر پتینه که شامل طرح‌های ایجاد شده توسط رنگ بر روی سطوح می‌باشد، جهت ایجاد فضایی زیبا و مدرن استفاده نمود. همچنین می‌توان توسط کاغذ دیواری، پارچه دیواری، پارچه مبل، پارچه پرده و یا هر چیز ساده دیگری فضای داخلی زیبا و مدرن طراحی کرد.

متریال شناسی در طراحی داخلی

طراحی داخلی به عنوان یک هنر است که از ترکیب مهارت‌های زیادی مانند خلاقیت، ذوق و دانش فنی استفاده می‌کند. یکی از جنبه‌های مهم در طراحی داخلی، موادی است که برای ساخت اشیاء و مبلمان استفاده می‌شوند. متریال شناسی یعنی شناخت مهارت‌ها و توانایی‌های مواد مختلف و تاثیرات آنها روی ظاهر و عملکرد محصول.

در طراحی داخلی، انتخاب مواد مناسب به منظور ساخت اشیاء و مبلمان بسیار مهم است. با استفاده از مواد با کیفیت و مناسب، می‌توان نه تنها مانع از پوسیدگی، سایش و آسیب دیدگی شد، بلکه می‌توان محصولاتی با زیبایی و جذابیت بیشتری طراحی کرد.

مثلاً، استفاده از چوب صنوبر به عنوان ماده اولیه برای ساخت مبلمان، باعث می‌شود که طبیعت دوستانه و آرامش بخش بودن این مبلمان افزایش یابد. همچنین، استفاده از پارچه‌های نرم و مقاوم مانند شمعدانی و فروشنده در ساخت کاناپه و صندلی، می‌تواند راحتی و آرامش را برای کاربر فراهم کند.

با توجه به اهمیت متریال شناسی در طراحی داخلی، طراحان باید با توجه به نیازهای کاربران، نوع محصول و محیط فضایی، مواد مناسب را انتخاب کنند. این کار به دانش فنی و تخصص طراحان نیاز دارد تا بتوانند محصولات با کیفیت و جذابیت بالا را طراحی کنند.

بیشتر بخوانید : رنگ در دکوراسیون مدرن

در چنین فضاهایی می‌توان طرح‌ها و نقش‌های مختلف و متنوعی از طریق استفاده از وسایلی چون پرده‌ها، روکش مبل‌ها، کوسن‌ها، کف پوش، تخت خواب و غیره ایجاد کرد. در این صورت تاثیر نقش، طرح و رنگ دیوارها غالب نخواهد بود و راحت‌تر می‌توان در طراحی داخی مدرن تنوع ایجاد نمود. به این صورت و با استفاده از متریال متنوع در طراحی داخلی به سبک مدرن، با صرف هزینه پایین‌تر می‌توان تنوع در دکوراسیون و طراحی داخلی ایجاد نمود. و نیاز به تعویض وسایل گران قیمتی چون مبلمان و غیره را کاهش داد و بستر مناسبی برای تغییرات طراحی داخلی از طریق تنوع در متریال و بافت‌های با قیمت مناسب ایجاد نمود.

در طراحی داخلی مدرن، باید در نظر داشته باشیم که برای ترکیب متریال با نقوش و طرح‌های مختلف، به گونه‌ای باید عمل کنیم که نتیجه کار بیش از حد شلوغ و کلافه کننده نباشد. نقش‌های موجود بر روی متریال نیز در طراحی مدرن مهم هستند. علاوه بر تنوع رنگ و بافت متریال، می‌توان از نقش‌های متنوعی چون راه راه یا گلدار موجود بر متریال نیز در طراحی داخلی مدرن استفاده نمود و ترکیبی بی‌نشیر و زیبا از آن‌ها در دکوراسیون بوجود آورد.

دکوراسیون منزل عروس نیکفر
طراحی داخلی مدرن

در رابطه با طراحی مدرن در سال‌های اخیر، انواع کاغذ دیواری، پارچه‌های تزیینی و سایر متریال مورد استفاده در دکوراسیون داخلی در طرح‌ها و مدل‌های بسیار متنوعی وارد بازار شده است که دست طراحان را برای استفاده باز می‌گذارد. بعلاوه این روزها وسایل مختلفی در فروشگاه‌های لوازم دکوراسیون وجود دارند که از ترکیب و تلفیق متریال مختلف تشکیل شده‌اند. این متریال می‌توانند شامل چوب، چرم، سنگ، ابریشم، فلز، خز، پارچه مخمل و غیره باشند که ترکیب زیبایی را ایجاد می‌کنند.

ترکیب نقش‌ها و طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در متریال مصرفی می‌تواند فضای داخلی محیط خانه و یا محل کار را متمایز ساخته و نتایج این ترکیبات باعث ایجاد زیبایی و تنوع در طراحی داخلی دکوراسیون به سبک مدرن شود.

نکات قابل توجه در متریال به کار رفته در طراحی داخلی مدرن


برقراری عدم تقارن در طراحی داخلی مدرن
استفاده از متریال های خاص و اشکال هندسی جسورانه
قرار گرفتن عناصر و متریال سازه در معرض دید
استفاده از مبلمان کم و افقی با خطوط کم
استفاده از خطوط افقی و عمودی با منحنی‌های کمتر
استفاده از متریال طبیعی مانند چوب ، فلزات ، چرم و الیاف طبیعی رنگ نشده
استفاده از پنجره‌های بلند جهت استفاده حداکثری از نور طبیعی
استفاده از متریال با رنگ خنثی و یا طبیعی
استفاده از متریال چوبی و طبیعی و یا روکش‌های چوبی
استفاده از میز و مبلمان مدرن با اشکال هندسی واضح
استفاده از سطوح صیقلی و بازتابنده مانند فولاد و کروم وشیشه


بیشتر بخوانید : بهترین دکوراسیون داخلی

متریال های لوکس

مواد لوکس یا متریال های لوکس، معمولا به مواد با کیفیت و ارزش بالا اشاره دارد. این مواد در طراحی داخلی، ساختمان و تجهیزات لوکس استفاده می شوند. در ادامه به برخی از این مواد و کاربردهایشان پرداخته خواهد شد.

مواد سخت

یکی از مورد استفاده های رایج مواد لوکس، استفاده از مواد سخت مثل مرمر و گرانیت در ساخت و تزئین اجزای داخلی و خارجی ساختمان هاست. این مواد سبک، مقاوم و با زیبایی طبیعی بالا هستند که با توجه به قیمت آنها، به عنوان متریال های لوکس شناخته می شوند.

پوست

پوست نیز یکی از متریال های لوکس در جهان است. این ماده برای تزئین داخلی و خارجی خودروها، صندلی های چرمی، تزئینات دست ساز و لوازم جانبی استفاده می شود. پوست به عنوان یکی از متریال های طبیعی با قیمت بالا شناخته می شود.

شیشه

شیشه نیز یکی از مواد لوکس در صنعت ساختمان است. استفاده از شیشه های خاص با ضخامت بالا، رطوبت و صدا را کاهش می دهد و در عین حال، نور را در محیط داخلی بیشتر می کند. این نوع شیشه به عنوان یکی از متریال های لوکس در پروژه های معماری بزرگ استفاده می شود.

چوب

چوب یکی دیگر از متریال های لوکس است که در ساخت و تزئین اجزای داخلی و خارجی ساختمان ها و تجهیزات استفاده می شود. چوب های با کیفیت بالا مانند چوب سنگین مثل سرو و بلوط، چوب نرم مانند سوپر وود و چوب های خاص از جمله چوب صدف و پشت دریاچه به عنوان متریال های لوکس شناخته می شوند.

در کل، متریال های لوکس به عنوان مواد با کیفیت بالا و قیمت بالا شناخته می شوند که در تزئین داخلی، ساختمان و تجهیزات استفاده می شوند. با استفاده از این متریال ها، می توان زیبایی و شیکی را در محیط های داخلی و خارجی ایجاد کرد.

متریال دیوار داخلی

مواد دیوار داخلی از ویژگی‌های مهم در طراحی داخلی خانه است. با توجه به اینکه دیوارها بخش عمده‌ای از فضای داخلی را شامل می‌شوند، نوع و کیفیت مواد استفاده شده در ساخت آنها بسیار مهم است.

متریال های دیوار داخلی برای چیدمان محیط داخلی خانه، از جمله کاغذ دیواری، پوستر، سنگ، شیشه، چوب، ام دی اف، پلاستر و … استفاده می‌شوند. هرکدام از این متریال ها با ویژگی های خاص خود، مناسب برای استفاده در بخش‌های خاصی از خانه هستند.

کاغذ دیواری یکی از متریال های دیوار داخلی است که برای تزئین دیوارها استفاده می‌شود. این محصول با الگوها و طرح های مختلف در بازار موجود است و می‌تواند به راحتی با هر سلیقه‌ای هماهنگ شود.

ام دی اف یک متریال دیگر است که برای طراحی دیوارها و تزئینات داخلی استفاده می‌شود. این متریال با پوشش چوبی، عمدتا برای طراحی کابینت‌ها و قسمت‌های دیگر داخل خانه استفاده می‌شود. پلاستر نیز یکی از متریال های دیوار داخلی است که معمولا برای ساخت دیوارهای داخلی استفاده می‌شود. این محصول به دلیل خواص صوتی، حرارتی و عایقی که دارد، از جمله محبوب ترین متریال های دیوار داخلی است.

همچنین متریال هایی مانند سنگ، شیشه و چوب نیز برای طراحی داخلی خانه استفاده می‌شوند. سنگ به دلیل ظاهر زیبا و طرح های متنوع، شیشه به دلیل ویژگی های شفافیت و چوب به دلیل سازگاری با محیط، در طراحی داخلی خانه بسیار مناسب هستند.

به طور کلی، انتخاب متریال های دیوار داخلی می تواند قسمتی جذاب و حیاتی از طراحی داخلی خانه را تشکیل دهد. بنابراین، باید با دقت و با توجه به سلیقه شخصی، متریال های مناسب را انتخاب کرد.

بیشتر بخوانید : بازسازی لوکس

متریال های جدید ساختمانی


چرم مصنوعی: استفاده از چرم مصنوعی به عنوان یک متریال اصیل در طراحی داخلی مدرن می‌تواند حس جلال را در فضاهای داخلی ساختمان القا کند. امروزه استفاده از چرم به عنوان دیوارپوش به صورت پانل‌هایی با طرح و فرم‌هایی متنوع طرفداران زیادی دارد.

بتن اکسپوز: یکی از متریال‌های جدید و کاربردی در طراحی داخلی ساختمان بتن های سبک است. این متریال بدیل وزن سبکی که دارد باعث کاهش وزن ساختمان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. از ویژگی‌های مهم این متریال می‌توان به در دسترس بودن مواد اولیه آن و القای حس مدرن و سب صنعتی در طراحی داخلی مدرن اشاره نمود.

طراحی داخلی مدرن اتاق خواب ویلا فشم میکروسمنت
طراحی داخلی مدرن اتاق خواب

دیوارپوش تری دی پانل (گچی سه بعدی): تری دی پانل‌های گچی در واقع تلفیقی از هنر‌های گچ بری مدرن و مجسمه سازی مدرن می‌باشند که در ترکیب با یکدیگر هستند. این دیوارپوش در عین سادگی جلوه زیبایی دارند. همچنین می‌توان با انجام نورپردازی و بازی با نور و سایه بر زیبایی آن افزود.

آینه‌های دکوراتیو: در طراحی دکوراسیون‌ داخلی به سبک مدرن می‌توان از دیوارپوش‌های آیینه ای در محیط‌های مختلف استفاده کرد. آینه‌های دکوراتیو علاوه بر زیبایی باعث بزرگتر جلوه دادن فضا و القای حس آرامش در محیط می‌شوند. بعلاوه از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه هستند.

شیشه‌های رنگی: شیشه های رنگی نور را به شکلی زیبا از خود عبور می‌دهند و از طریق ترکیب نور و سایه رنگارنگی که ایجاد می‌کنند جلوه زیبایی را به دکوراسیون داخلی می‌دهند.

مصالح طبیعی: مصالح طبیعی حس حضور در طبیعت و آرامش بخشی را برای ساکنین ساختمان و محیط القا می‌کنند. این مصالح که شامل چوب و سنگ و غیره می‌باشند علاوه بر ایجاد حفظ اصالت در محیط خانه و زندگی بر زیبایی محیط نیز موثر هستند و مخاطب را به یاد طبیعت و آرامش طبیعت می‌اندازند.

شرکت خانه معماری عرشا با برند اختصاصی عرشا هوم، برگرفته از مهندسین مجرب عمران و معماری آماده خدمت رسانی در زمینه طراحی داخلی و خارجی ساختمان و کلیه امور مربوط به ساخت و ساز آپارتمان و ویلا، بازسازی و نوسازی ساختمان می‌باشد. یکی از اولین و مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای بازسازی خانه یا تعمیرات ساختمان خود انجام دهید، جمع کردن یک تیم حرفه ای است. برای انجام این کار،کسانی را انتخاب کنید که تجربه عالی در این زمینه دارند و می‌دانند با توجه به خواسته‌های شما چگونه خانه‌تان را به جایی تبدیل کنند که همواره آرزویش را دارید.

تیم طراحی شرکت عرشا هوم، از طراحی تا اجرای پروژه همراه شما می باشد تا بتوانید بهترین تصمیم جهت تغییر دکوراسیون و انتخاب مبلمان ، متناسب با سلیقه خودتان داشته باشید.

بیشتر بخوانید : طراحی داخلی کلاسیک

بیشتر بخوانید : دکوراسیون لوکس

جهت مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید.

شماره تماس: 09122935747 - 02122291560


جهت استفاده از مشاوره رایگان عرشا هوم می‌توانید فرم زیر را پر کنید.
کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.
پیمایش به بالا
Scroll to Top
Call Now Button