کاشی و سرامیک و انواع آن در معماری داخلی

طراحی داخلی حمام ویلا فشم مدرن

کاشی و سرامیک و انواع آن در معماری داخلی به اقلامی گفته می شود که هم برای دیوار و هم برای کف میتوان از آن استفاده نمود ولی به خاطر استحکامی که دارد بیشتر برای کف استفاده می شود. مقاومت سرامیک در برابر فشار و سرما و گرمای شدید و رطوبت نسبت به کاشی بیشتر بوده ولی تنها نوع خاصی از سرامیک ها که اصطلاحا به آنها پرسلان گفته می شود را می توان در محیط های باز استفاده کرد.

کاشی و سرامیک در معماری داخلی

کاشی و سرامیک جزء موادی هستند که در صنعت ساختمان سازمان بسیار قابل اهمیت هستند. کاشی و سرامیک در دکوراسیون داخلی، نقش زیباسازی ایفا می‌کنند.

کاشی‌ها، قطعه سنگ‌های مصنوعی هستند که دارای ابعاد (طول و عرض) مختلفی هستند و ضخامت آنها بسته به مکان کاربردشان، متفاوت و متغیر است. کاشی‌ها دارای یک سطح کاملا صیقلی و صاف هستند و سطح دیگرشان ناصاف است. کاشی‌ها به راحتی تمیز می‌شوند و محیط را تمیز و زیبا نگاه می‌دارند، برای تزئینات داخل و خارج ساختمان نیز کاربردی ‌اند. کلمه کاشی از کاشان گرفته شده است که مهد تمدن این صنعت است.امروزه پوشش‌های مختلفی برای کف و دیوارها استفاده می شود، یکی از پرکاربردترین مصالحی که در ساختمان‌سازی از آن استفاده می شود کاشی و سرامیک است که در قسمت‌های مختلف یک ساختمان ازجمله آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی، حیاط، پارکینگ و حتی نمای ساختمان، گلخانه و حوض‌های تزئینی کاربرد دارند. کاشی ها به خاطر داشتن طبع سرد بهتر است در مناطق گرمسیری به کار برده شوند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی مانند: شوفاژ ها، سیستم گرمایش از کف و … می توان در مناطق سردسیر نیز به کار برد.

 سرامیک ها نیز به موادی اطلاق می‌شود که معمولا جامدند و بیشترین حجم آن مواد غیرفلزی و آلی است این تعریف شامل تمام سفالینه‌ها، چینی‌ها، محصولات رسی سازه‌ای، ساینده‌ها (سیمان و شیشه)، آهنرباهای سرامیکی، لعاب‌ها، شیشه، سرامیک‌ها و… می‌شود.
سرامیک به معنای سفال یا گل خسته است، در واقع هنر و علم ساختن و کاربرد اشیای جامد و شکننده که ماده اصلی آن خاک می‌باشد است و این صنعت از دیرباز تا به امروز کاربردهای شگرفی داشته و دارد. خاک این صنعت از کائولن و خاک سفال است و در دکوراسیون و نمای ساختمان، کاربردهای بسیاری دارد.

به صورت کلی کاشی از اجزایی با نام های:

1- سفال که همان جزء اصلی کاشی است در اصطلاحات به این قسمت استخوان بندی کاشی نیز گفته می شد.

2- لعاب کاشی که قسمت رویی آن را می پوشاند جنسی شیشه ای دارد و این قسمت همان رنگ و زیباسازی کاشی است و آنچه است که شما در ظاهر یک کاشی مشاهده می کنید. به مواد غیر معدنی نیز سرامیک گفته می شود.

منظور از مواد غیر معدنی همان مواد غیر آلی است. لعاب روی کاشی می تواند از جنس سرامیک هم باشد، که به آن کاشی سرامیکی یا سرامیک گفته میشود. از بهترین نمونه های کاشی، کاشی تبریز می باشد.

بیشتر بخوانید : بازسازی ساختمان

انواع کاشی و سرامیک جدید

اخیراً صنعت کاشی و سرامیک با ورود فن آوری های جدید، تحولات بسیاری را پشت سر گذاشته است. انواع کاشی و سرامیک جدید امروزه در بازارهای مختلف به فروش می رسند و مصرف کنندگان از این نوع محصولات خود راضی هستند.

یکی از انواع کاشی و سرامیک جدید، کاشی های مات و ضد لغزش است. این کاشی ها در مناطقی از منزل مانند حیاط، بالکن و حمام استفاده می شوند. نصب این کاشی ها به دلیل ویژگی ضد لغزش، باعث کاهش خطر سقوط و آسیب های جانبی می شود. علاوه بر این، این کاشی ها نیاز به تمیز کردن کمتری دارند و برای پاکسازی آنها نیازی به مواد شیمیایی قوی نیست.

از دیگر انواع کاشی و سرامیک جدید، کاشی های ضد باکتریال است. این نوع کاشی ها دارای روکشی هستند که باعث می شود باکتری ها و ویروس ها در سطح آنها کمتر به دست آیند. این کاشی ها به عنوان یک راه حل پایدار برای بهبود بهداشت در منازل، بیمارستان ها و مراکز بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین، کاشی هایی با طرح های چشمگیر و جذاب نیز به بازار عرضه می شوند. این نوع کاشی ها با ترکیب رنگ ها و الگوهای مختلف، دکوراسیون داخلی منزل را به شیوه ای متفاوت تر و جذاب تری فراهم می کنند. لازم به ذکر است که تمامی انواع کاشی و سرامیک جدید، تحولات بسیاری را در صنعت داشته و کیفیت و امکانات بهتری را برای مصرف کنندگان فراهم آورده اند.

انواع مدل های کاشی

انواع مدل‌های کاشی متنوعی وجود دارند که به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز و دکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند. این مدل‌ها با توجه به طرح، جنس، ابعاد و سبک طراحی شده‌اند. در ادامه به برخی از انواع مدل‌های کاشی اشاره خواهیم کرد:

1. کاشی ساده: این نوع کاشی‌ها بدون الگو یا طرح خاصی طراحی شده‌اند و به صورت یکنواخت روی سطح قرار می‌گیرند. آنها در تنوعی از رنگ‌ها و اندازه‌ها در دسترس هستند.

2. کاشی موزائیک: این نوع کاشی‌ها از قطعات کوچکتر تشکیل شده‌اند که به یکدیگر متصل می‌شوند و طرح‌ها و الگوهای مختلفی را شکل می‌دهند. معمولاً در طراحی‌های زیبا و هنری استفاده می‌شوند.

3. کاشی سرامیک: این نوع کاشی‌ها از مواد سرامیکی ساخته شده‌اند و به صورت خشک شده و سپس پخته می‌شوند. آنها مقاوم در برابر رطوبت و حرارت بوده و معمولاً در حمام‌ها و آشپزخانه‌ها استفاده می‌شوند.

4. کاشی پزچین: این نوع کاشی‌ها از مواد معدنی مانند سنگ و گرانیت ساخته شده‌اند و معمولاً در فضاهای بیرونی استفاده می‌شوند. آنها بسیار مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی سخت هستند.

5. کاشی طرح دار: این نوع کاشی‌ها دارای الگوها و طرح‌های متنوعی هستند که به صورت چاپی روی سطح آنها ایجاد می کند.

انواع سرامیک

فرآورده‌های سرامیکی را می‌توان از جنبه‌های مختلف به چهار دسته اصلی و هر دسته به چند گروه دیگر تقسیم کرد که بر اساس نوع نصب به تکی و گروهی دسته‌بندی می‌شود.

بر اساس محل کاربرد به سرامیک‌های دیواری (کاشی گرانیتی، پرسلانی، منوپروزا) و سرامیک‌های کف (سرامیک‌های با جذب آب کم، گرانیتی و پرسلانی) تقسیم می‌شوند.

کفپوش سرامیک را می‌توان بر اساس پوشش رویه، به لعاب‌دار و بدون لعاب و بر اساس درجه‌بندی به درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم کرد. در صورتی که سطح خارجی سرامیک با لعاب پوشیده شود، علاوه بر بیشتر شدن دوام و زیبایی، نظافت آن نیز آسان‌‌تر خواهد شد.

طراحی داخلی حمام کاشانی
استفاده از سرامیک در طراحی داخلی حمام

 

سرامیک گرانیتی

سرامیک گرانیتی از ترکیب خاک رس با ویژگی‌های مشخص و فاقد کربنات به‌خصوص کربنات کلسیم است که در طی مراحل پخت با افزودن رنگ‌دانه طرح به دست می‌آید. از آنجا که این محصول فاقد لعاب است برای شیشه‌ای و براق نمودن سطح نهایی آن را توسط سنگ‌ساب پولیش می‌دهند. طرح‌های رایج انواع سرامیک کف فلفل نمکی، رگه‌ای و قالب‌های رستیک هستند.

سرامیک‌های پرسلانی

پرسلان به انواع سرامیکی گفته می‌شود که دمای پخت بالایی دارند. با پخت در دمای بالا، ماهیت شیشه‌ای و تخلخل کم به این نوع از سرامیک داده می‌شود. پرسلان‌ها از سرامیک‌های معمولی ضخیم‌‌تر هستند و جذب آب کمتری دارند. به همین دلیل از بهترین انواع سرامیک کف هستند. سرامیک‌های پرسلانی به دو صورت لعاب‌دار و بدون لعاب تولید می‌شوند.

سرامیک‌های موزاییکی

سرامیک‌های موزاییکی نوعی سرامیک با قطعات ریز لعاب‌دار یا بدون لعاب هستند که در نقش‌ها و رنگ‌های متنوع و با ضخامت چند میلی‌متر و اندازه ۳۰۰×۶۰۰ میلی‌متر ساخته می‌شوند. شکل آنها معمولا مربع، مستطیل، شش‌گوش، هشت‌گوش و… است.

انواع سرامیک کف و کاشی لعابی

کاشی لعابی نوعی سرامیک نازک با روکش لعاب شیشه‌ای است که در رنگ‌های متنوع به‌صورت ساده و گل‌دار تولید می‌شود. کاشی لعابی اغلب برای پوشش آشپزخانه و حمام استفاده می‌شود. کاشی لعابی در اشکال مربع یا مستطیل و با ضخامت‌های مختلف بسته به نوع استفاده تولید می‌شود.

سرامیک کف طرح پارکت و سنگ

سرامیک با طرح پارکت، جایگزین مناسبی برای چوب است. سرامیک با طرح سنگ هم یکی دیگر از انواع سرامیک کف است که در کنار مزایای استفاده از متریال سرامیک، جلوه‌ای از طبیعت را هم به فضا هدیه می‌کند. سرامیک‌هایی با طرح‌های سه بعدی نیز در بازار موجود هستند که انتخاب مناسبی برای کف‌پوش هستند.

سرامیک با طرح سنگ طبیعی از انواع مناسب سرامیک کف سالن هستند که تأثیر زیادی بر زیبایی و جذابیت فضا خواهد داشت و یا با به کار بردن سرامیک‌های سه بعدی در محوطۀ استخر و یا سرویس‌های بهداشتی، دکوراسیون این محیط‌ها زیباتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید : اصول طراحی ویلا

چه رنگی برای انواع سرامیک کف مناسب است؟

انواع کف پوش سرامیکی منزل با طیف رنگ قهوه‌ای جزو مواردی هستند که به راحتی با هر دکوراسیونی هماهنگ می‌شوند. سرامیک به رنگ کرم هم بعد از قهوه‌ای پرطرفدارترین رنگ است که در پذیرایی خانه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای خانه‌هایی با دکوراسیون مدرن، سرامیکهایی با رنگ سفید مناسب هستند. در تقابل با این رنگ انواع سرامیک با رنگ خاک رس حس نوستالژیکی به خانه منتقل می‌کند؛ که معمولاً برای خانه‌هایی با دکوراسیون سنتی ایرانی بکار می‌رود. سرامیک سیاه رنگ دکوراسیون منزل را چشمگیر‌‌تر می‌کند و برای آشپزخانه بسیار مناسب است به‌خصوص اگر به صورت ترکیبی با رنگ‌های دیگر استفاده شود.

سرامیک کف سالن با رنگ یشمی مدلی بسیار لوکس است و در کمتر خانه‌ای پیدا می‌شود. ولی با کاربرد این رنگ در کف منزل، فضایی منحصر به فرد به وجود خواهید آورد.

سرامیکهایی با رنگ طوسی یا خاکستری به‌خصوص در مکان‌های پر رفت و آمد کمک بزرگی هستند، چون کثیفی و آلودگی را نشان نمی‌دهد.

رنگ آبی هم تیرگی یکپارچه و جذابی به وجود می‌آورد به‌خصوص اگر با رنگ قهوه‌ای ترکیب شود.

درجه بندی سرامیک کف

مقاومت سطحی انواع سرامیک کف منزل، از اهمیت بسیار بالایی دارد. سرامیک‌های لعاب‌کاری شده را در محیط‌های پر رفت و آمد مانند آشپزخانه یا ورودی خانه استفاده کنید.

انواع سرامیک با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف را می‌توان در سالن پذیرایی، راهرو و حتی اتاق خواب استفاده کرد ولی معمولاً مناسب برای کف‌پوش در مناطق گرمسیری هستند چون خنکی و سرما را به خود جذب می‌کند.

طراحی داخلی آشپزخانه الهیه
سرامیک سفید رگه دار در طراحی آشپزخانه

سرامیک‌های درجه یک هیچ‌گونه نقصی در سطح لعاب‌دارشان وجود ندارد و کاملاً سالم هستند و هرچه درجه سرامیک بالاتر می‌رود ناخالصی در ظاهر سرامیک و یا خال‌های روی سطح آن‌ها بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید : طراحی دکوراسیون داخلی منزل

قیمت انواع سرامیک کف بر اساس کیفیت و درجه‌بندی، هزینه حمل و نقل، محل نصب، نوع لعاب و… بر حسب مترمربع و گاها به صورت عددی قیمت‌گذاری می‌شود. قیمت سرامیک پرسلانی به دلیل مقاومت بالایی که دارد بالاتر از کاشی و سرامیک معمولی است.

شرکت خانه معماری عرشا با برند اختصاصی عرشا هوم، برگرفته از مهندسین مجرب عمران و معماری آماده خدمت رسانی در زمینه طراحی داخلی و خارجی ساختمان و کلیه امور مربوط به ساخت و ساز آپارتمان و ویلا، بازسازی و نوسازی ساختمان می‌باشد. یکی از اولین و مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای بازسازی خانه یا تعمیرات ساختمان خود انجام دهید، جمع کردن یک تیم حرفه ای است. برای انجام این کار،کسانی را انتخاب کنید که تجربه عالی در این زمینه دارند و می‌دانند با توجه به خواسته‌های شما چگونه خانه‌تان را به جایی تبدیل کنند که همواره آرزویش را دارید.

تیم طراحی شرکت عرشا هوم، از طراحی تا اجرای پروژه همراه شما می باشد تا بتوانید بهترین تصمیم جهت تغییر دکوراسیون و انتخاب مبلمان ، متناسب با سلیقه خودتان داشته«ن باشید.

جهت مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید.

شماره تماس: 09122935747 - 02122291560


جهت استفاده از مشاوره رایگان عرشا هوم می‌توانید فرم زیر را پر کنید.
کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.
پیمایش به بالا
Scroll to Top
Call Now Button